20230312_085437
Mac 24 2023

Berlari dan Berseronok di Rioja

Rioja bukan sahaja Wain. Terdapat juga gunung, perlumbaan denai, mendaki yang menakjubkan, dan banyak perkara yang perlu dilakukan.

Pasukan musim ini Arduua sedang mengambil bahagian dalam La Rioja Mountain Races, yang merupakan litar 11 perlumbaan di tempat yang berbeza di wilayah Rioja.

3 perlumbaan yang akan kami hadiri sebagai satu Pasukan Arduua akan jadi:

Jejak Peña Isasa di Arnedo, 12 Mac, dengan pilihan 30km/1.300D+ dan 15km/350D+.

Laluan Matute di Matute, 20 Mei, dengan pilihan 23Km/1.200D+ dan 13K/550D+.

Ultra Trail picos de la Demanda di Ezcaray, 16 September, dengan pilihan VK(2.3Km/720D+), 11k/500D+, 21K/947D+ dan 42K/2.529D+.

Tujuan litar ini adalah untuk mempromosikan aktiviti fizikal, di bawah skop 'sukan untuk semua', dan mempromosikan wilayah Rioja sebagai tempat yang baik untuk larian denai serta pelancongan.

Arduua adalah rakan kongsi perak untuk litar perlumbaan ini, dan berhubung dengan perlumbaan ini, dan penginapan kami di Rioja, kami telah mengambil bahagian dalam projek tempatan, di mana Katinka Nyberg (CEO/Pengasas Arduua) telah mengambil bahagian dalam rakaman dokumentari realiti, tentang pengalamannya dalam perlumbaan, dan beberapa hari tinggal di Rioja.

Melawat tempat-tempat menarik, makan makanan biasa, mengadakan pertemuan dengan personaliti politik, melawat kilang, menikmati penginapannya di Rioja.

Dalam blog ini oleh Katinka Nyberg, anda akan mengikuti tujuh hari penginapannya, menikmati dan merakam di Rioja.

Blog oleh Katinka Nyberg, Ketua Pegawai Eksekutif/Pengasas Arduua.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya diterima_571739934919615-768x1024.jpeg
Katinka Nyberg di Trail Peña Isasa di Arnedo

Perjalanan di Rioja selama 7 hari

Keseluruhan idea dengan perjalanan ini dan projek ini adalah untuk menikmati Rioja, mengembara di sekitar rantau ini, melakukan beberapa pelancongan, dan untuk bertemu beberapa penaja projek, berkaitan dengan salah satu perlumbaan Litar Gunung La Rioja.

Saya tiba Khamis 9 Mac ke lapangan terbang Bilbao lewat petang, selepas seharian mengembara. Alberto dan pasukan filem, Arnau dan Luis, menjemput saya, dan bertemu saya dengan sambutan hangat ke Rioja, dan ke Sepanyol.

Kamera dihidupkan, dan projek itu sudah berjalan lancar.

Di dalam kereta kami mengadakan temuduga pertama kami. Kami bercakap tentang peranan wanita dalam Trail, dan juga perbezaan antara Sweden dan Sepanyol, yang banyak. 🙂

Kemudian perhentian pertama kami ialah melawat Haro, ibu kota wain. Menyatakan dengan mendaftar masuk di suite Wine & Soul.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230309_195842-975x1024.jpg
Suite Wain & Jiwa , Haro

Mengunjungi Haro, Ibu Kota Wain

Haro adalah sebuah kampung kecil yang sangat menawan, paling terkenal sebagai ibu kota wain. Saya tinggal di tengah-tengah bandar lama, hanya seminit dari dataran. Banyak bar dan restoran di kawasan itu, dan saya boleh bayangkan tempat ini pada hujung minggu apabila ia penuh sesak dengan orang ramai.

Orang pertama yang ditemui dalam perjalanan ini ialah Daniel dan Alba, penganjur perlumbaan jejak Haro Wine, yang akan menjadi perlumbaan terakhir dalam litar.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230309_202503-1024x1024.jpg
Mengunjungi Haro, ibu kota wain.

Kami makan malam yang sangat menyenangkan bersama di restoran Bethoven. Pengalaman yang sangat tulen di mana kami juga dijemput ke dapur, di mana mereka menerangkan serba sedikit tentang makanan yang akan kami makan.

Anda akan dapati dalam blog ini bahawa gaya hidup sosial mengunjungi restoran dan menjamu selera bersama adalah sangat penting dalam budaya Sepanyol.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230309_205343-1024x1024.jpg
Dapur restoran Bethoven
Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230309_215353-1024x768.jpg
Menikmati hidangan enak bersama di restoran Bethoven

Selepas makan Sepanyol yang sangat enak bersama-sama, masa untuk tidur. bersiap sedia untuk pengembaraan esok.

Melawat Bodegas Ramón Bilbao

Bersedia untuk hari ke-2, bermula dengan lawatan di Bodegas Ramón Bilbao, semuanya berpakaian larian, bersedia untuk ke pergunungan, kemudian hari itu. 🙂

Di kilang wain kami bertemu dengan Daniel dan Alba dari Haro Wine Trail dan beberapa orang baru yang terlibat dalam Mountain Club tempatan, dan juga dalam politik.

Kami mendapat lawatan berpandu yang sangat bagus melalui kilang wain, dan merasai wain Bodegas Ramon Bilbao berpandu.

Saya tidak pernah ke Kilang Wain sebelum ini, dan ia sangat menarik untuk melihat keseluruhan proses, dan juga dapat merasai wain. Kilang wain itu sangat cantik, dikelilingi oleh ladang anggurnya sendiri, dengan pemandangan yang menakjubkan.

Melawat Bodegas Ramón Bilbao
Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_101516-768x1024.jpg
Lawatan berpandu melalui kilang wain.
Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_114153-1-1024x768.jpg
Rasa wain yang sangat bagus dan sosial di kilang wain.

Bergerak ke kampung sebelah…

Melawat Nájera

Terletak 27 kilometer dari Logroño, Nájera adalah salah satu bandar di Laluan Pilgrim ke Santiago de Compostela, terima kasih kepada Raja Sancho III, yang dalam 11th abad mengubah suai laluan itu supaya menjadi pos pementasan untuk jemaah haji yang lalu lalang.

Najera

Perhentian seterusnya untuk kami adalah pergi dan melihat Biara Santa Maria, belajar tentang sejarah Najera, juga bertemu dengan beberapa personaliti baik dari majlis bandar.

Mengunjungi Biara Santa María la Real

Bangunan yang mengagumkan disepadukan dengan lancar ke pergunungan di belakang.

Menurut legenda, biara yang indah ini diasaskan pada 1052 oleh raja Don García Sánchez III, selepas dia menemui imej misteri Perawan Maria di sebuah gua berdekatan.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_125618-768x1024.jpg
Mengunjungi Biara Santa María la Real

Akhirnya, masa untuk kemuncak hari ini. Pergi untuk berlari di pergunungan Najera.

Alberto dan pasukan filem tidak terlalu gemar berlari jadi saya terpaksa pergi sendiri. Oleh itu kami memutuskan bahawa saya akan berlari, manakala yang lain akan menaiki kereta dan bertemu di puncak, berhampiran dengan sana.

Tetapi apa yang mereka tidak tahu ialah deria tempatan saya bukanlah yang terbaik dan saya tidak begitu pandai mencari jalan yang betul.

Jadi, malangnya, saya pergi ke puncak yang salah, dan tiada video.

Bagi saya itu tiada masalah. Saya mempunyai larian yang sangat bagus, dan pemandangan dari atas sana menakjubkan. 🙂

Tetapi Alberto benar-benar hilang akal, dan dia mengajar dia kehilangan saya. Tetapi jangan risau. Semuanya berjalan lancar, dan saya mendapati diri saya kembali ke kereta.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_145823-1024x1024.jpg
Berlari dan mendaki di Najera.

Memandangkan kami berjalan agak lewat mengikut jadual, selepas larian, malangnya tiada masa untuk mandi, terus ke restoran.

Menikmati Restoran La Vieja Bodega

Semasa saya tinggal di Rioja restoran kelas atas ini, benar-benar kegemaran saya.

Makanan yang sangat tulen, dimasak dengan sangat baik, dan orang yang sangat baik yang bekerja di sana. Pemilik yang juga seorang pejalan kaki juga menunjukkan kami berkeliling di dapur dan menunjukkan kepada kami cara mereka menyediakan makanan.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_163500-768x1024.jpg
La Vieja Bodega, di sebalik tabir

Setiap langkah kecil dan setiap langkah yang kami lakukan dalam perjalanan ini. Sentiasa merakam. 🙂

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230310_182953-768x1024.jpg
Melawat dapur La Vieja Bodega

Sangat gembira, dan banyak kesan selepas hari yang panjang. Masa untuk pergi ke tempat seterusnya iaitu Logroño, ibu kota Rioja.

Melawat Logroño, Ibu Kota Rioja

Sentiasa mulakan hari dengan secawan kopi bersama. Itulah cara hidup orang Sepanyol! 🙂

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230311_092659-1-768x1024.jpg
Minum kopi di Logroño.

Walaupun Logroño ialah ibu kota Rioja, ia sebuah bandar yang agak kecil, dan sangat mudah ditemui dengan berjalan kaki.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah VideoCapture_20230315-095247-679x1024.jpg
Menemui Logroño dengan berjalan kaki.

Melawat Casa de la Imagen

Lawatan pertama untuk hari ini adalah melawat Casa de la Imagen di Logroño, tempat kanak-kanak lelaki dari pasukan filem pergi ke sekolah.

Tempat ini juga merupakan galeri untuk foto lama, dan guru mereka menunjukkan kami berkeliling. Sangat banyak perasaan "Harry Potter" terhadap tempat ini. Sangat lama, dan sangat tulen.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230311_102251-768x1024.jpg
Melawat Casa de la Imagen di Logroño.

Beralih ke Arnedo…

Mencapai Arnedo, perkampungan Trail Peña Isasa

Mencapai titik utama perjalanan ini. Jejak Peña Isasa di Arnedo.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230311_130222-1024x768.jpg
Melawat gua di Arnedo.

Melawat gua Arnedo

Ini adalah salah satu tarikan pelancong kegemaran saya dalam perjalanan ini. Sangat menarik untuk dilihat, bahawa terdapat orang yang tinggal di gua-gua ini, pada zaman dahulu.

Di latar belakang foto di bawah dari gua Arnedo anda boleh melihat Peña Isasa, puncak utama perlumbaan.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230311_134350-811x1024.jpg
Melawat gua di Arnedo dengan Peña Isasa di latar belakang

Selepas lawatan gua adalah masa lapang saya, dan saya sangat teruja untuk bertemu dengan rakan sekerja saya di Arduua, Fernando Armisen, dan David Garcia (jurulatih kami). Ia adalah musim sejuk yang panjang, dan lebih daripada 9 bulan yang lalu sejak kami bertemu, kami bertiga pada masa yang sama.

Saya sangat gembira melihat mereka! 🙂

Arduua aktiviti – sehari sebelum Hari Perlumbaan

Pada bib mengambil Arduua Jurulatih Fernando Armisén dan David Garcia, di mana mengatur sesi ujian kekuatan mobiliti, keseimbangan/kestabilan untuk pelari yang akan memasuki perlumbaan.

Saya fikir pelari sangat menyukainya, dan itu mendapat nilai yang hebat daripada sesi ini.

Pada gambar di bawah terdapat seorang pelari yang hendak melakukan ujian lompatan.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230311_191412-1-768x1024.jpg
Arduua mobiliti, sesi ujian kekuatan imbangan/kestabilan semasa pengambilan bib

Hari Perlumbaan, Jejak Peña Isasa di Arnedo, 12 Mac

Selepas musim sejuk yang sangat panjang di Sweden yang sejuk, ia sangat menggembirakan akhirnya bertemu dengan seluruh Pasukan Arduua, melakukan perlumbaan pertama saya untuk musim ini, dalam cuaca musim panas yang sangat baik ini.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230312_085437xx-1024x752.jpg

Pasukan filem mahu saya kekal di hadapan di garisan permulaan, hanya untuk mendapat rakaman yang bagus. Jadi saya buat.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah DSC2171-1024x1024.jpg
Barisan permulaan Denai Peña Isasa

Permulaan terlalu pantas untuk saya bermula bersama Alberto, Jaime dan pendahulu lain dari Arduua. Perlumbaan bermula dengan 3 km laju asfalt, kemudian 3 km laju sedikit menanjak, dan pada asasnya, saya benar-benar keletihan sebelum perlumbaan bermula. Selepas itu pendakian 4 km yang sangat curam, yang biasanya merupakan modaliti kegemaran saya.

Tetapi tidak hari ini. Saya sangat letih semasa pendakian itu kerana permulaan perlumbaan yang pantas.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah IMG_2295-1-1024x690.jpg
Hampir sampai ke puncak Peña Isasa

Pemandangan dari Peña Isasa sungguh ajaib, dan anda boleh melihat landskap ladang anggur sangat jauh.

Pemandangan dari Peña Isasa.

Tetapi dalam perlumbaan, tidak terlalu banyak masa untuk melihat pandangan. Masa untuk menuruni bukit pertama.

Menurun bukit adalah sebahagian daripada perlumbaan yang biasanya saya lakukan dengan baik. Tetapi menuruni bukit ini agak sukar, dan berbeza dengan yang lain. Hampir seperti trek menuruni bukit basikal gunung, dengan banyak turun naik dan lompatan kecil. Pada siang hari ia juga menjadi sangat panas, dan saya hampir mengalami dehidrasi.

Selepas 30km dan 1.350 meter mendaki, akhirnya saya memasuki garisan penamat. Benar-benar letih, dan sangat gembira, mengetahui bahawa saya mempunyai hari yang hebat, dan memberikan semuanya. Tepat seperti yang sepatutnya.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya diterima_116193658010537-768x1024.jpeg
Selepas 30km dan 1.350 meter mendaki, akhirnya saya memasuki garisan penamat di Arnedo.

Persembahan peribadi saya tidak begitu banyak untuk diperkatakan. Tetapi Pasukan Arduua melakukannya dengan sangat baik, yang saya sangat gembira.

Alberto memenangi perlumbaan 30 km, dan pasukan itu berjaya mendapat 2 Emas, 1 Perak dan 2 Gangsa.

Alberto dan Katinka hanya selepas perlumbaan.

Selepas pasukan perlumbaan Arduua pergi ke restoran untuk menikmati dan meraikan perlumbaan yang hebat.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230312_152101-1024x1024.jpg
Mariio Abadia, Katinka Nyberg, Alberto Lasobras, Daniel Lasobras.

Kami menikmati hidangan yang sangat enak bersama-sama, dan kemudian masa untuk berehat.

Bersedia untuk esok, melawat kilang Chiruca, penaja utama perlumbaan.

Melawat kilang Chiruca di Arnedo

Chicruca ialah jenama luar Sepanyol yang khusus dalam but dan kasut hiking. Syarikat itu adalah milik keluarga, dan diasaskan pada 1965 di Arnedo, Rioja.

Hari ini, syarikat itu telah berkembang menjadi sebuah syarikat yang matang, dengan barisan pengeluaran yang berkelayakan dan khusus, sebuah pasukan yang terdiri daripada 130 orang, dan ia mempunyai kapasiti pengeluaran sehingga 6,000 pasang sehari. Ia juga mempunyai teknologi dan peralatan yang paling inovatif, menjamin kualiti maksimum dalam semua fasa pengeluaran.

Saya suka jenis syarikat milik keluarga ini, dan saya sangat berbesar hati kerana saya mempunyai kemungkinan untuk bertemu dengan pemilik keluarga syarikat itu dan melihat apa yang mereka capai selama ini.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230313_105442-1024x768.jpg
Kilang Chiruca di Arnedo

Kami diberi lawatan ke kilang, belajar tentang proses membuat but hiking.

Lawatan kilang Chiruca
Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah VideoCapture_20230313-141640-1-576x1024.jpg
Pemilik keluarga kilang memberi saya sepasang kasut Trekking yang bagus.

Selepas lawatan di kilang, kami menikmati hidangan Sepanyol yang sangat enak bersama keluarga.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230313_162719-768x1024.jpg
Hidangan Sepanyol yang sangat enak bersama keluarga Chiruca.

Bertemu Daniel dari Persekutuan Gunung Rioja

Juga, sangat bagus untuk mendapatkan wajah Daniel dari Rioja Mountain Federation yang menyertai kami untuk makan tengah hari.

Saya dan Daniel dari Persekutuan Gunung Rioja

Kemudian masa untuk lawatan seterusnya…

Bertemu majlis Arnedo

Pertemuan yang sangat baik dengan Javier García Ibáñez, majlis Arnedo, membincangkan kepentingan acara sukan di kampung berkaitan dengan Trail Peña Isasa.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230313_093512-1024x1024.jpg
Pertemuan yang sangat baik dengan Javier García Ibáñez, majlis Arnedo

Itulah lawatan terakhir di Arnedo, dan persinggahan seterusnya dalam jadual, ialah Logroño, ibu kota Rioja.

Melawat Muzium AK di Logroño

Muzium AK ialah sebuah muzium miniatur dan evolusi sejarah pemodelan skala dan bahannya, dan ini adalah tempat yang bagus untuk dikunjungi jika anda berminat dengan model.

Syarikat AK adalah salah satu penaja untuk La Rioja Mountain Races, dan mereka juga mempunyai studio untuk temu duga (yang kami gunakan).

Sangat gembira bertemu dengan pemilik syarikat, seorang pelari jejak yang bersemangat, yang juga melakukan perlumbaan Trail Peña Isasa hujung minggu ini.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230314_1040050-768x1024.jpg
Melawat Muzium AK

Pertemuan dengan Majlis Sukan dan Majlis Pelancongan di Logroño

Kemudian pada hari itu kami berpeluang bertemu dengan Eloy Madorrán Castresana, Majlis Sukan dan Ramiro Gil San Sergio, Majlis Pelancongan di Logrogno, juga penaja projek ini.

Sangat menarik untuk mengetahui lebih lanjut tentang pemikiran mereka tentang cara menarik lebih ramai pelari jejak antarabangsa ke rantau ini, yang pada masa yang sama akan menikmati penginapan mereka di Rioja, tinggal beberapa hari lagi untuk pelancongan.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230314_122820-1-1024x1024.jpg
Pertemuan dengan Eloy Madorrán Castresana, Majlis Sukan dan Ramiro Gil San Sergio, Majlis Pelancongan di Logroño

Melawat sebuah syarikat tempatan di Logroño, Pimiento Negro

Ini adalah penaja stoking perlumbaan yang sangat bagus dan disesuaikan yang mereka cipta di perlumbaan Gunung La Rioja. Sangat gembira untuk melihat bagaimana segala-galanya berfungsi, dan bertemu dengan pemilik syarikat.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230314_134604zz-950x1024.jpg

Larian terakhir di Logroño

Larian terakhir di Logroño sebelum pulang ke Sweden.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah VideoCapture_20230315-185304-1x-797x1024.jpg

Hari terakhir pelancongan dan rakaman di Logroño

Hari terakhir pelancongan di Logroño, Arnau dan Luis melakukan rakaman terakhir.

Imej ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230314_172519-1x-871x1024.jpg

Ringkasan penginapan saya

Begitu banyak perkara dalam masa satu minggu sahaja. Kembali ke Sweden benar-benar keletihan, tetapi sangat gembira.

Tempat ini sangat mengagumkan. Begitu banyak perkara yang perlu dilakukan, dan begitu banyak orang yang baik untuk ditemui.

Apa yang memeranjatkan saya adalah sangat mudah untuk mengembara di Rioja, dan semua kampung kecil adalah sangat dekat antara satu sama lain, kadang-kadang hanya 30 minit dengan kereta dari satu kampung ke kampung yang lain.

Gambar ini mempunyai atribut alt kosong; nama failnya ialah 20230315_101604-768x1024.jpg

Selamat tinggal Rioja

Tempat ini, dan jenis perjalanan ini, larian denai, penyertaan dalam salah satu perlumbaan dalam litar, melakukan pelancongan menikmati budaya Rioja/Sepanyol, pastinya sesuatu yang saya ingin cadangkan kepada semua rakan larian jejak saya.

Terima kasih banyak La Rioja Mountain Races dan kepada semua orang yang saya temui, atas layanan dan kebaikan anda.

Saya pasti akan kembali untuk perlumbaan yang lain! 🙂

/Katinka Nyberg, Arduua Pengasas

Ketahui lebih lanjut mengenai Arduua Coaching and Bagaimana kita berlatih..

Like dan share post blog ini